Peter Jančárik z Konšpirátori.sk: Ľudia hľadajú v konšpiračných teóriách vysvetlenie zložitého sveta

V štúdiu sme tentokrát privítali Petra Jančárika, spoluzakladateľa občianskeho združenia Konšpirátori.sk. Pozreli sme sa bližšie na to, ako dnes môžeme bojovať proti konšpiračným a podvodným obsahom. Zhovárali sme sa tiež o tom, aké je veľmi dôležité neuveriť hneď všetkému, čo sa šíri internetom. Dotkli sme sa tiež tém ako sloboda slova, kritické myslenie, emócie a ich vplyv na naše vnímanie diania okolo nás.

Peter nám priblížil, prečo vzniklo občianske združenie Konšpirátori.sk. Túto iniciatívu v roku 2016 rozbehli ľudia, ktorí v tom čase pracovali v reklame, marketingu či PR. Keďže ich úlohou bolo starať sa najmä o reputáciu ich klientov – firiem, uvedomovali si, že nie je jedno, kde zobrazí ich online reklama. Ukázalo sa totiž, že online bannery veľkých značiek sú neraz aj vedľa rôzneho bizarného obsahu, napr. pri článku o sóde bikarbóne, ktorá lieči rakovinu. Deje sa to preto, lebo reklamné platformy, ako napr. Google Ads, umiestňujú obsah na rôznych webových stránkach, ktoré nemieria vždy len na požadovanú cieľovku. Dá sa to zmeniť, avšak firma musí vedieť presne, kde sa nechce zobrazovať.

Na začiatku bol zoznam

S riešením prišli Konšpirátori.sk, ktorí dali dokopy rozsiahly zoznam pochybných webov. Odpichli sa od zoznamu stredoškolského učiteľa Juraja Smatanu. Ten je autorom rebríčka 42 webov s klamlivým obsahom. Dnes tento zoznam obsahuje viac ako 300 webov. Rozširuje ho komisia z Konšpirátori.sk najmä vďaka podnetom, ktoré prichádzajú od verejnosti.

Komisiu tvoria ľudia s rôznou expertízou napr. na medicínu, psychológiu, históriu, médiá, sociálne siete, umelú inteligenciu a iné. Sami seba prirovnávajú ku Google Maps alebo ČSFD. Dávajú ľuďom odporúčania – sú akýmsi kompasom v online svete plnom obsahu.

Stretli sa aj s „vyhrážkami“ druhej strany, že si taktiež spravia zoznam podľa ich vlastných kritérií. Konšpirátori.sk na to čakajú, zatiaľ však bez výsledku.😊 Za konšpiračnými webmi sú často ľudia, ktorí konajú na základe troch motivácií. Mnohí v tom vidia ekonomický, politický benefit alebo prahnú po túžbe byť zaujímavým.

Stačí jeden skript

Zoznam pochybných webov sa dá jednoducho nakopírovať ako skript do reklamného účtu Google Ads. Keď v zozname nastane akákoľvek zmena, automaticky sa to prejaví aj v nainštalovanom skripte. Zoznam obsahuje slovenské, české weby a YouTube kanály.

Cenzúra ako „atómovka demokracie“

V podcaste sme sa dotkli aj citlivej témy – cenzúry médií. V roku 2022 Národný bezpečnostný úrad (NBÚ) vypol 4 dezinformačné weby – Hlavné správy, Armádny magazín, Hlavný denník, Infovojna. Ako to vnímal Peter? Podľa neho na to nie je jednoduchá odpoveď. Súhlasil, že vypnúť akýkoľvek web je „atómovka demokracie“ a ultimátny zásah do slobody slova. Na druhej strane netreba zabúdať na to, že tieto weby ospravedlňovali inváziu ruskej federácie na Ukrajinu a pomáhali v šírení klamlivého obsahu. Bolo prirodzené, že na to štát zareagoval. Petrovi však chýbalo zdôvodnenie, aby tomuto kroku porozumela aj široká verejnosť. NBÚ mohol uviesť príklady, ktorý obsah bol sporný a prečo, prípadne kto prijal toto rozhodnutie a na základe, akých kritérií.

Veľký zmysel vidí v transparentnosti a osvete. A to nielen konkrétne v tomto prípade, ale aj celkovo v spoločnosti. Práve preto Konšpirátori.sk vzdelávajú učiteľov, zúčastňujú sa Noci výskumníkov, objasňujú žiakom a študentom, čo sa skrýva za pojmami ako konšpiračná teória, konšpirácia či dezinformácia.

Peter opísal konšpiráciu ako sprisahanie, ktoré je dokázateľné (operácia Valkýra). Konšpiračná teória je teória o sprisahaní. Spája sa s temnou silou, ktorá niečo riadi (Soros, mimovládky, farmafirmy). Slovo dezinformácia vzniklo v Sovietskom zväze a znamená úmyselné šírenie klamlivých informácií. Misinformácia je neúmyselné šírenie nepravdy.

Nie je hanba povedať „neviem“

Rozprávali sme sa aj o tom, že ľudia hľadajú v konšpiračných teóriách vysvetlenia zložitého sveta. Pritom je v poriadku odpovedať slovom neviem v prípadoch, keď skutočne nepoznáme odpoveď. Často sme ovplyvnení emóciami, keď sa snažíme porozumieť dianiu naokolo. Práve konšpiračné teórie a dezinfo využívajú silu emócií. Pracujú najmä s nenávisťou, strachom, odporom. Kritické myslenie nám môže pomôcť k tomu, aby sme neprepadli tomuto tlaku. Kritické myslenie neznamená, že človek ničomu neverí a všetko spochybňuje. Znamená to, že si vie vyhodnotiť, z akého zdroja čerpá informácie, či sú overené a či sa môže dopátrať k relevantným podkladom.

Zodpovedný prístup

Peter spolupracuje aj so Seznam.cz. Hoci ľudia najčastejšie zvykli využívať portál na vyhľadávanie, dnes slúži ako newsfeed, reklamná či diskusná platforma. V Sezname si uvedomujú mediálnu silu portálu a stavajú sa k tomu zodpovedne. Vo svojom vyhľadávaní označujú dezinfoweby, vysvetľujú, prečo sú problematické. Nerozhodujú však o tom sami, ale informácie čerpajú z nezávislých rebríčkov. Vo svojej reklamnej platforme dávajú taktiež inzerentom možnosť vyradiť sa z pochybných webov.

Súťaž o limitovanú mikinu

V závere podcastu sme odštartovali súťaž o konšpirátorskú mikinu z limitovanej edície. Stačí, ak nám dáte vedieť, ako sa vy rozprávate s vašimi blízkymi, ktorí prepadli konšpiračným témam. Tešíme sa na vaše tipy a triky.

VYHRAJ KONŠPIRÁTORSKÚ MIKINU 😎
V závere podcastu sme odštartovali súťaž o konšpirátorskú mikinu z limitovanej edície. Súťaž prebieha na našom profile na Instagrame lokál hosť.
Podmienky súťaže:
➡️ Dajte nám do komentára vedieť, ako sa rozprávate s vašimi blízkymi, ktorí prepadli konšpiračným témam.
➡️ V príspevku so súťažou označte aj jedného vášho známeho, ktorý tak isto ako vy, bojuje proti podvodným obsahom.

Žrebovať budeme z fanúšikov nášho Instagramového profilu lokál hosť. Vaše tipy a triky nám posielajte do 8.1. (do konca dňa). Po tomto termíne vyhlásime víťaza.

Zaujímavé linky:

Dokument New York Times – Operation InfeKtion: https://www.youtube.com/watch?v=tR_6dibpDfo

Pustite si lokál hosť vo svojej obľúbenej aplikácii: