25. novembra 2021

Nedostatok IT ľudí na trhu? Skúste prenájom špecialistov

Korona kríza ešte viac akcelerovala dlhotrvajúci problém s nedostatkom IT špecialistov na trhu. Firmy prešli do online sveta a začali urýchlene riešiť digitalizáciu svojho podnikania. Nájsť dobrých a kvalitných zamestnancov nebolo nikdy jednoduché, no nožnice sa roztvorili ešte viac. Jedným z riešením tohto problému pre firmy by mohol byť „prenájom“ IT špecialistov. Viac sme sa pýtali Jána Tomášika, ktorý je v Soitrone zodpovedný za Outsourcing v Čechách a na Slovensku. 

O aké typy IT profesií je v súčasnej dobe najväčší záujem?

Celkovo v post-covid dobe cítime zvýšený záujem o služby v rámci odvetvia Digital Transformation. Čiže je väčší záujem o Cloudových špecialistov, Softvér developerov, Digital workplace špecialistov a pod. Na základe stále častejších kybernetických útokov a zvýšenému používaniu vzdialených prístupov k podnikovej infraštruktúre a podpore BYOD (BringYourOwnDevice), rastú aj investície do pozícií spojených s IT bezpečnosťou.

Ako sa tento dopyt za posledné roky vyvíja?

Pri nástupe prvej covid vlny minulý rok, sme cítili krátkodobé zníženie dopytu o outsourcingové služby. Lockdown a obmedzenie mobility v krajinách však akceleroval nástup digitálnych technológii a dopytu po službách outsourcingu. Pre firmy už nehrá veľkú rolu, kde ich zamestnanci sedia, teda sa rozšírila možnosť aj pre poskytovateľov outsourcingu ponúkať služby z viacerých lokalít.

Aká je typická dĺžka „prenájmu“ IT špecialistov?

Zákazníci čoraz viac uprednostňujú outsourcing aj na krátkodobejšie projekty, najmä kvôli obmedzeniu rizika a potreby čo najrýchlejšie transformovať prostredie na virtuálne pracovisko. Rovnako stúpa aj dopyt o dlhodobý outsourcing, najmä ako “as a service” riešenia.

Kto sú typickí zákazníci vašich služieb?

Za posledný rok sme zaznamenali mimoriadny nárast v oblasti digitálneho priemyslu (SaS, vzdialená správa používateľov, cloudové služby) a ďalších sektorov ako doprava, herný priemysel, streamovacie služby, e-comerce, a pod. Firmy zaznamenávajú čoraz väčší nedostatok IT pracovnej sily na lokálnom trhu, a preto majú tendenciu vyhľadávať outsourcing partnerov v nearshore lokalitách.

Na akých projektoch vaši ľudia u zákazníkov najčastejšie pracujú?

Ide často o projekty vývoja aplikácií, alebo vzdialenej podpory užívateľov a infraštruktúry, kde fungujú agilné tímy. V poslednej dobe zákazníci preferujú osobný kontakt so seniornejšími členmi tímu (architekti, lead developeri, PMs). Podporné funkcie bývajú často doplnené z iných krajín. 

Stretávate sa s nejakými bariérami v spolupráci/komunikácii s internými zamestnancami vašich zákazníkov?

Nemáme zlé skúsenosti, snažíme sa vždy pred projektom transparentne nastaviť komunikačné linky a zodpovednosti jednotlivých stakeholderov. Rovnako k efektívnej komunikácii prispieva aj rozvoj multi-channel komunikačných nástrojov.

Ako máte ošetrené prípadné zamestnanie vašich ľudí vašim zákazníkom?

Vždy je to otázka zmluvy a korektného vzťahu so zákazníkom. Záleží aj od dôvodu, pre ktorý sa zákazník obráti na outsourcing partnera. Pri projektoch budovania nových kompetenčných centier, býva často cieľom samotný transfer tímov, procesov a nástrojov ku zákazníkovi, pri vopred dohodnutom časovom rámci a podmienkach. Tieto projekty vnímame pozitívne a plánovanému prechodu našich ľudí k zákazníkovi sa nebránime. Na druhej strane krátkodobé projekty sú pre zákazníka výhodné z dôvodu, že nepotrebuje budovať vlastnú kompetenciu a zabezpečí si ju od partnera. V takýchto prípadoch sa prechod zamestnancov nedeje často.

Ako flexibilne ste schopní poskytovať potrebných ľudí zákazníkom (v zmysle ako dlho dopredu je nutné projekty zmluvne dohodnúť)?

Výsledkom zmien ktoré do pracovného trhu priniesol covid, bolo zefektívnenie prevádzky firiem a optimalizácia počtu ľudí ktorí nie sú vyťažení na projektoch. Dnes firmy nedržia zamestnancov, takpovediac na “lavičke”. Často je potrebné na nové projekty hľadať zdroje z trhu a tým pádom má náborový proces významný vplyv na dĺžku prípravnej fázy. Štandardne sme schopní zareagovať na požiadavky našich klientov do mesiaca od podpisu zmluvy. Tento čas je ovplyvnený hlavne veľkosťou projektu a potrebami vyplývajúcich z jeho cieľov. 

Súvisiace články