Môže byť robot v kolektíve obľúbený?

Rozpoviem vám príbeh. Generálny riaditeľ veľkej retailovej spoločnosti, pôsobiacej na Slovensku aj v Čechách, prechádza cez predajňu, keď ho zrazu zastaví jeden zo zamestnancov. Predavač si pochvaľuje nedávne zavedenie robotizácie v pracovnom procese a dáva ďalšie tri návrhy, s čím by im robot mohol pomôcť. Čo vám poviem, hlavu firmy to úprimne potešilo. Prešiel si náročnou cestou, kým presvedčil na „používanie robota“ nielen zahraničný manažment, ale viac ako dva roky vysvetľoval výhody aj samotným radovým pracovníkom. Ale tieto bezhranične investované hodiny konečne žali úspech. Ba čo viac, robot im skutočne pri práci pomáha!

A teraz iný príbeh, i keď situácia podobná. Tento ale isto pozná väčšina Slovákov a Čechov. Ide o scénu zo známeho filmu Vratné láhve z roku 2007. Hlavný hrdina príde o prácu, pretože ho nahradí robot – automat na výber zálohovaných fliaš. A teda Zdeněk Svěrák, v roli dôchodcu, ktorý si privyrába na penzii, to veľmi ťažko nesie.

Či už je to pozostatok z čias socializmu alebo len niečo hlboko zakorenené v našich mysliach, tvrdenie, že robot „berie” prácu dlhoročným zamestnancom, je dnes už prežitok. Robot odbremení zamestnancov od rutiny, pomôže im pri sezónnom nápore zo strany klientov. Pracujúci si môžu vypiť v kľude kávičku a riešiť zložitejšie úlohy, či robiť tvorivejšiu prácu, ktorú robot nevie, a na ktorú často popri pracovnom zhone nezvýši čas. Robotovi prenecháme na starosti činnosti, ktoré sa dajú vďaka istým vzorcom a algoritmom zautomatizovať a „zaškatuľkovať“. A nad robotom je vždy len človek, ktorý ho kontroluje a robí zložitejšie úkony, vyžadujúce špecifický prístup. Vďaka pomoci robotického softvéru bežný zamestnanec nerobí toľko chýb, nie je tak unavený, je kreatívnejší, spokojnejší, lebo je oslobodený od repetitívnych činností. To sú dôvody, prečo robota jeho „živí“ kolegovia v tíme milujú. Tento začarovaný kruh je prospešný vo všetkých smeroch – voči zamestnancom aj ich zamestnávateľovi. Veď reálne prípady z praxe nás denno-denne utvrdzujú v tom, že je to tak.

Dnešná generácia Z uprednostňuje komunikácia a prácu s robotom, možno aj viac ako s kolegom z „mäsa a kostí“. Ale to už je zasa iný príbeh… Každopádne, niečo by sme sa mohli od nich podučiť aj my starší – nemať predsudky k novým technológiám a snažiť sa veci si čo najviac uľahčiť. A dôverovať softvérovým robotom, veď nad nimi sú vždy len ľudia, ktorí ich riadia.

Preto, nebojte sa robotov a delegujte na nich čo sa dá. Ušetria vám čas a peniaze a určite si ich obľúbite. Veď fakty (skrátenie času rutinných úkonov o 85 %; zvýšenie produktivity až o 86 %; návratnosť investície 6-18 mes.; robot pracuje 2x rýchlejšie ako človek; 1 robot preberie rutinnú agendu až 5 ľudí) vravia v ich prospech. A možno práve robot bude ten, kto vám pomôže nájsť s vašimi zamestnancami či kolegami spoločnú reč.

Súvisiace články