Môžu roboti zefektívniť firemné procesy?

Jedným z najrýchlejšie rastúcich segmentov softvérového trhu je robotická procesná automatizácia (RPA). Rozvoj tejto oblasti sa podľa odborníkov ani v budúcich rokoch nebude spomaľovať a očakáva sa ďalší rast. Organizácie si na RPA stále viac cenia možnosti automatizovať rutinné ľudské úlohy, ktoré sa týkajú spracovania dát. Rovnako to vidia aj slovenské podniky.

Centrá zdieľaných služieb a biznisové servisné centrá (BSC) sú ideálnym kandidátom na automatizáciu vzhľadom na to, že agregujú veľké množstvo opakujúcich sa aktivít v rôznych regiónoch, a tým pádom majú obrovský potenciál zoptimalizovať svoje repetitívne procesy. Krásnym príkladom sú Shared Service centrá pre finančné služby, ktorých je na Slovensku niekoľko, kde dennodenne prebieha množstvo procesov, ktoré sa agregujú z celého sveta do jedného miesta a sú veľmi jednoducho automatizovateľné. Jedným z nich je napríklad Clarios (predtým Johnson Controls Power Solutions), pre ktorého spoločnosť Soitron automatizuje vybrané procesy v rôznych lokalitách po celom svete. Konkrétne ide o spracovanie neuhradených platieb, zaúčtovanie kreditných a debetných transakcií, čistenie účtovných kníh, či zautomatizovanie komunikácie s klientskym portálom.

Automatizácia ako pomocník pre BSC

Automation

Práve centrá zdieľaných služieb generujú množstvo operácií z oblasti procure-to-pay alebo order-to-cash procesov, ktoré sa dajú veľmi ľahko zautomatizovať, či už ide o spracovanie došlých faktúr, objednávok, dodacích listov, platieb, remitencií, vystavovanie faktúr, dobropisov, vymáhanie pohľadávok, či spracovanie reportov. Všetky tieto procesy sa skladajú z čiastkových úkonov, ako je zaevidovanie údajov či dokumentov do systému, vyextrahovanie dát z dokladov, ich spárovanie, validácia či verifikácia. Sú to všetko pre zamestnancov manuálne náročné činnosti, nakoľko si vyžadujú rozsiahle a zdĺhavé vyklikávanie v rôznych systémov, sťahovanie, nahrávanie alebo kontrolu dát. Toto všetko robotizácia zvládne urobiť bez toho, aby bol potrebný zásah človeka.

Nesmieme opomenúť ďalší dôležitý aspekt. Zefektívnenie procesov umožňuje slovenským divíziám BSC presadiť sa v rámci celej skupiny a vydobyť si tak lepšie postavenie v medzinárodnom merítku.

Ako prebiehala automatizácia v Clariose?

Realizácii predchádzala komplexná analýza vrátane procesnej, technologickej a biznisovej expertízy. Tento audit vyústil do zadefinovania vhodných procesov pre RPA. Nasledoval vývoj, nasadenie a prevádzka softvérových robotov formou služby as a service – čiže formou kompletného outsourcingu, pri ktorom tím Soitronu poskytuje nielen technologické služby, ale aj potrebné softvérové licencie a časť nevyhnutnej hardvérovej infraštruktúry. Po nasadení zabezpečuje aj monitoring a údržbu softvérových robotov.

„Automatizovať jeden proces nám dnes trvá v priemere poldruha až dva mesiace, tie jednoduchšie vieme spustiť už do mesiaca,“ hovorí Viktória Bracjunová, RPA Business Unit Mnager spoločnosti Soitron. Pre geografickú roztrúsenosť je pre Clarios takýto model výhodný a bezstarostný. Soitron pritom musel vyhovieť prísnym bezpečnostným požiadavkám zákazníka, ktorý má dobre chránenú a zabezpečenú technologickú infraštruktúru.

Vzdialenosť nehrá rolu

Dnes Soitron automatizuje Clariosu procesy po celom svete – od Južnej Kórei, cez Mexiko až po Severnú Ameriku. Na stole sú už ďalšie projekty v Číne a naprieč Latinskou Amerikou.

„V Mexiku sme vytvorili vlastný tím ľudí, ktorí dokážu pokrývať potreby klientov v celom regióne Južnej Ameriky. Ázijské projekty zatiaľ zabezpečujeme na diaľku zo Slovenska, ale v prípade väčšieho objemu prác vieme promptne vytvoriť dedikovaný tím aj v tomto regióne,“ vysvetľuje V. Bracjunová.

Prínosy a odvážne plány

Doposiaľ zrealizovaná robotická automatizácia procesov prináša Clariosu čistú časovú úsporu 24 hodín za všetky procesy za každý deň a zastúpila manuálne činnosti súhrnne za troch ľudí.

„Napríklad jeden pracovník musel každodenne posielať report a zháňať povolenia na odblokovanie objednávok, čo zaberalo až 60 % jeho času. Problémom bola aj zastupiteľnosť. Ak mal práve dovolenku, bolo treba vyčleniť na úkony tohto procesu iného človeka. Po automatizácii nemusíme pre tieto úkony zastupiteľnosť vôbec riešiť a daný človek sa môže venovať sofistikovanejšej práci s vyššou pridanou hodnotou,“ vysvetľuje Roman Šustek, IT Business Relationship Manager spoločnosti Clarios.

V Clariose je úspešnosť softvérových robotov viac ako 95 %, vďaka čomu spoločnosť získala časovú úsporu, odstránila chybovosť, vyriešila personálnu zastupiteľnosť, ušetrila náklady, zlepšila cash-flow a v neposlednom rade zvýšila spokojnosť zákazníkov ako aj zamestnancov.

Budúcnosť RPA

Jasným trendom v prípade RPA je outsourcing – firmy majú robota, ktorý je u nich zavedený implementátorom a prevádzkovaný prostredníctvom cloud computingu. Tým je zaistená nielen bezpečnosť dát, ale aj prevádzka v klientskom prostredí. Tento trend v nasledujúcom období porastie. Tiež badať, že v prípade automatizácie procesov dochádza ku spájaniu rôznych technológií do jednej inteligentnej hyperautomatizácie. Deje sa to vďaka automatickému zmapovaniu procesov a riešeniu kombinácie robot + človek. „Pretože pracovný trh má veľký problém a firmy často nemôžu zohnať akýchkoľvek zamestnancov (až na výnimky sa z firiem vôbec neprepúšťa), sme preto radi, že roboti zastanú prácu až za niekoľkých zamestnancov, hoci pôvodne sme sa báli, že kvôli nim o prácu prídeme,“ dodáva na margo V. Bracjunová.


RPA v číslach podľa Soitronu

Idea
  • 60 až 80 % operatívnych nákladov sa dá vďaka automatizácií ušetriť.
  • Najrýchlejšia návratnosť investície bola dva mesiace od nasadenia riešenia. Priemerne to však býva 6 mesiacov až 1,5 roka.
  • Pri spracovaní faktúr robot ušetrí až 60 % pracovného času zamestnanca. V absolútnych číslach to znamená, že za jednu hodinu dokáže zaevidovať až o 37 faktúr viac.
  • Skrátenie času rutinných úkonov a zvýšenie produktivity môže byť až o 80 %.
  • Jeden robot je schopný prebrať rutinnú agendu až piatich ľudí.

Súvisiace články